lørdag den 19. november 2011

Sandslottet, Sharm el-Sheikh

Et ønske, en drøm, som nu er blevet til virkelighed!!

For mere end 7 måneder siden, luftede jeg for første gang mit ønske om at komme til Sharm el-Sheikh, og sidst på sommeren gik dette i opfyldelse:-)
Hvorfor skulle en indkaneret skiløber vælge at droppe sneen frem for sol og sommer!?
Den årsag der vægter tungest er klart at min krop efterhånden er blevet "gammel", og 16 uger med en skinde på højre knæ siger lidt det hele.. Men samtidig bød muligheden sig for at jeg kunne tilføje endnu et besøg ved et af oldtidens 7 vidundere, pyramiderne. samt dykker muligheder i særklasse.

Men udover alle de personlige interrasser for at komme herned er det ikke mindst mit drive for mit arbejde og lysten til at prøve noget nyt der trak, da jeg så og stadigvæk ser uendelig mange muligheder hernede.
Meningerne er mange og delte om Egypten, jeg må indrømme, at fra dag et var jeg solgt! Kontraster på godt og ondt men også en ny kultur som allerede har givet mig en større forståelse for noget jeg troede jeg vidste en del om, nemlig religion.

Af de mange oplevelser jeg har fået hernede vil jeg fremhæve, mit besøg i Cairo som et af de halt store øjeblikke. Turen derop er Laaaaaaaaang, men kortere end til alperne:) kun 6 timer og små 500 km.
For jer som ikke har været i Cairo, er her en kort beskrivelse: omkring 20 milioner mennersker under meget trange kår, storby og en kultur gave der slår alt!

Besøget på det egyptiske museum er jo guf, for en person der elsker historie. rundturen herinde var facinerende og dybt betagende, her er masser af sten, men hver enkelt del er rummer en historie, et budskab og for at toppe alt stod vores lokal guide og læste op af heroglyfferne for os. Besøget ved Tutankhamons grav og indholdet herfra som var udstillet, vidner og en tid som var rig på viden og teknologisk kunnen at, vi stadigvæk den dag i dag gør brug af den samme viden, som de havde dengang.

Men for langt de fleste mennesker i denne verden er Egypten, ud og sand i moderate mængder, synonym med Giza pyramiderne.. Disse objekter er jo betagende, som mine kollegaer sagde til mig, det er utrolig så stille du er Lars! Jeg må blankt erkende at klappen gik ned for mig. Godt jeg ikke var heroppe med gæsterne ;-) Men stå for Hr. Keops pyramide og fostille sig hvordan de er skabt er jo noget man ikke kan forholde sig til. Så for at få indblik i om der gemte sig Aliens, rumskibe eller robotter fra cybertron(Transformers 2, den med Ms Fox), inde i pyramiden måtte jeg jo derind en tur. Allerede nu kan jeg konkludere, at de mennesker der levede dengang var meget små! for at være ca. to meter og bevæge sig rundt inde i en pyramide fungere ikke på nogen tænkelig måde optimalt, jeg måtte kravle på alle 4'er. men op til gravkammeret kom jeg, dog efter at have forklaret, en vagt at han ikke fik lov til at beholde mit kamera men, kun bateriet til dette, længe leve smartphones:-)
Men for at beskytte pyramiderne fik man dengang skal Sfinksen som mejestætisk holder vagt for foden af plateauet. Alle stod samlet for at kysse denne, og nej jeg er imod dette på lige fod med at holde pyramiderne, for dette er mine pipes ikke store nok til!( læs: Jeg har meget små arme, uden muskler)

Men som jeg allerede udtykte et STORT ønske om inden jeg skulle herned, ville jeg hjertens gerne ud og dykke med hajer. og på mit første dyk hernede, blev dette ønske indfriet. Hajen var white tip shark, for jer der ikke har noget kendskab til disse fisk kan jeg fortælle, at det er denne type der syntes vi mennesker smager godt.
På ca. 22 meters dybde så vi denne, smukke skabning, svømme ca. 10 meter under os. anslået længe er små 3 meter, nogle vil tænke s*#+ lad mig komme op af vandet, men ikke for at spille cool, så må jeg ærligtalt indrømme jeg aldrig har været mere afslappet i mit liv som da jeg så denne. følelsen da den forsvant, var en kick der ikke kan beskrives.. Håber inderligt at jeg får muligenden for at se disse igen, normalt plejer det at være hammerhajer og leopardhajer man møder dette sted.

Men som tittelen siger, så er stedet her et af de klart bedste jeg har arbejdet! og så bliver det jo ikke ringere af at der snakkes tysk på kontoret:-) så mit fortrukende sprog bliver holdt ved lige..

Men det var lidt om landet/byen. Men et andet punkt der er mindst lige så vigtig er jo MIG! mindre end to måneder så skulle jeg ifølge lægerne gerne være rask, oven på mit tillagt non alkohol og sports flip. dette er jo ikke helt skidt. Dog er jeg begyndt, at dykke, spille fodbold igen.. har for meget krudt bag i, til at sidde stille:)

Blogs om min hverdag og andre oplevelser vil blive det næste for mig -So stay tuned :-)

Menschen kann in einandere verliebt sein, wie Ich, aber meine gosse lieber bin in dieser moment dieses fantastiche land! - Læs sætningen og gæt engang..

Livet er smukt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar